zondag 25 maart 2012

Giant's Causeway

De Giant's Causeway is een rotsformatie aan de noordkust van Noord-Ierland, die bestaat uit duizenden zeshoekige basalt zuilen.
De rotsen zijn ontstaan bij een vulkaanuitbarsting 60 miljoen jaar geleden en staat nu op de werelderfgoedlijst van Unesco.
Wij waren er vorig jaar juni. Overdag ontzettend druk met toeristen, maar 's avonds een stuk rustiger en mooier licht. 











Het patroon werd gevormd als gevolg van kristallisatie van rotsen door versnelde afkoeling.
Dat gebeurt als gesmolten lava in contact komt met water.
Het snelle afkoelen veroorzaakt barsten en dat is wat hier te zien is.





Een groep lange pilaren op de berg wordt "het orgel"genoemd.







Hier is het een uur of acht in de avond en dan is het gelukkig rustig, maar overdag stikt het van de mensen die allemaal over de stenen willen lopen. 


Net als dit hondje.





Als laatste deze oeverpieper die daar wat rondscharrelde.


Tot slot: Als je ooit in Noord-Ierland bent trotseer dan de toeristenstroom en bezoek deze plek. Het is werkelijk een wonderlijk en heel mooi natuurverschijnsel.
Fotograferen vond ik moeilijk, vooral om goede composities te maken.
Dat lukt eigenlijk alleen als je daar vaker kan zijn en bekend raakt met het licht en de juiste plekken.
Tijdens een enkel bezoek kun je dit allemaal niet meteen overzien.
Wij zijn er een paar keer geweest en de laatste keer heb ik de meeste foto's genomen.






32 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige serie, het licht staat zo mooi op de rotsen.
    Tot gauw
    Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt super mooie foto's Elly.
    gr. Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. KLASSE FOTO'S Elly....stuk voor stuk beauty's

    Wij weten gelukkig dat jij zulke fantastische foto's kunt maken, anders zou je denken deze dame plaatst een serie ansichtkaarten.

    Groetjes, joop

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Cette côte est magnifique. Tant au niveau de la forme des rochers, que de leur couleur. Un beau travail de géologie!
    Bon dimanche!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. kan me voorstellen dat dit vol met mensen kan zijn, een goede keuze om de foto's in de avond te maken. En het zijn prachtige foto's geworden, hier kan je gewoon op een steen gaan zitten en genieten van wat je allemaal om je heen ziet. Misschien breng je sommige van ons wel op een idee om de vakantie daar heen te gaan..;-)
    Fijne zondag en groetjes van Von

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo! I just found your blog and find your photos so beautiful! The cliffs are amazing! Greetings Susanne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Elly,
    Wat een indrukwekkend mooie omgeving, ik kan me voorstellen dat je die eerst even op je in moet laten werken voordat je dit moois kunt vastleggen.
    Je bent er zeer goed in geslaagd, als je dit ziet, dan wil je er naar toe...
    Als altijd ben ik weer diep onder de indruk van je beeldkwaliteit, en als ik dan weet dat je dezelfde lens hebt als ik, dan weet ik dat ik nog heel wat stapjes te gaan heb voordat ik dit bereik, een heerlijke uitdaging die ik zeker aanga!
    Niet alleen je beeldkwaliteit is fantastisch, ook je composities, het licht, de kleuren, top!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Elly,
    Wat een schitterende landschapsfoto's. DAt het landschap prachtig is, dat is mij bekend, maar het ook nog mooi en aansprekend op de foto krijgen, is ook nog best lastig. Jij bent er echt goed in geslaagd, het zijn gewoon prentbriefkaarten of foto's uit de reisgids, ik zou er zo heen willen, prachtig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Elly,
    Wat een indrukwekkend mooie omgeving.
    en wat heb je het mooi in beeld gebracht.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Elly, dat ziet er fantastisch uit! Het lijkt me een geweldige plek, je mooie foto's maken er heel goede PR voor. Sfeervolle beelden!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Elly
    Wat een prachtige foto's ook leuk die oeverpieper er bij, ja ik ben een beetje van de vogels maar deze landschap foto's zijn prachtig.
    Groeten Dick.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. het lijkt mij een hele belevenis om daar te kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi gebied met dito foto´s. Die met de hond is erg leuk. Een gebied waar ik ook nog ooit naar toe wil gaan. Zeker na het zien van jouw foto´s.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Elly....

    Je moet er dus eerst even rondlopen en alles goed
    in je opnemen...
    Dat is jou prima gelukt, wat heb je er een gave
    serie van weten te maken, met het mooiste licht wat
    net op de beste plekjes valt...en wat geeft dat
    prachtige kleuren...
    Heel mooie blog, ben onder de indruk...

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Elly,

    Prachtig hoe je bepaalde details zo vastlegd.
    Echt een prachtige serie die zo een toeristische glossy folder in kan.
    Prachtig!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou ja zeg...ik weet zeker dat ik zou gaan filosoferen over vergane steden enz.
    Het is bijna niet te geloven dat de natuur dit zelf gemaakt heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Elly,
    Een prachtige serie luxe ansichtkaarten die het gebied op de best mogelijke manier promoten. Mooi licht, goede composities.
    Lijkt me ook prachtig in de mist of met heel lange sluitertijden zodat de zee zo wolkig wordt.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Elly,
    Dit is allemaal wel heel mooi om te zien, lijkt mij ook een prachtig gebied daar. Ik ben blij dat ik deze mooi foto's allemaal gezien heb, want ik zal daar wel nooit komen.
    Wil nog naar te veel dingen toe.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een land wat me zo leuk leuk om zelf eens heen te gaan, maar die droom hebben jullie uit laten komen. Jeetje wat een super serie, zo indrukwekkend dit landschap en door je standpunten komt het ook heel indrukwekkend over. Goed om er in de avond naar terug te gaan, hier straalt rust vanuit. Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Sfeertje hoor, dat vinden we hier niet zo snel aan het strand van Scheveningen, haha. Prima fotowerk..

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ze zien er geweldig uit. Nu alweer twee jaar geleden zijn we er vlakbij geweest maar door tijdgebrek ( doordat we te lang bij de Carrich ropebridge vertoefd hadden) hebben we deze voorbij laten gaan. Maar wat een prachtig licht zo op de avond en wat een mooi natuur verschijnsel zo van die stenen.

    Ik hoop dat ik er toch nog eenkeertje heen zal gaan en dan houd ik in gedachte dat we er maar 'savonds naar toe moeten gaan.

    Bedankt voor het delen.

    Groetjes Majron

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Elly,

    Wat weet je toch weer wat moois neer te zetten hier. Prachtige beelden met fraaie kleuren en scherpte. Je hebt ze als het ware als Ansichtkaart gemaakt dmv het kader, maar wat mij betreft kunnen ze direct de winkel in om verkocht te worden.

    Erg knap gedaan!


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Elly,
    Hier ben ik ook eens geweest, maar dan overdag in de drukte. Was ook indrukwekkend hoor, maar voor de foto's is 's avonds duidelijk beter.
    Mooie serie.
    Groet, Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een prachtige serie Elly
    heel mooi lijk me ook echt wel super om daar rond te lopen en de foto met het Hondje je moet het maar net zien
    Hartelijke groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dit zijn echt juweeltjes van foto's - ik raak niet uitgekeken.
    Groeten Els

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Elly,

    wij hopen ooit nog eens naar Ierland te gaan., De natuur is daar echt heel mooi. Ook jij laat hier een stukje natuur zien in de vorm van de stukjes basalt. Ook heel mooi dat je de info erbij schrijft. Een uniek stukje natuur dus.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  27. I am happy I find your blog...outstanding landscapes !! Vibrant colors and details. I love how the rocks look like a tortoise shell...great angles, warm regards! Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Elly,

    Nummer 2 en 5 zijn mijn favorieten. Wat een zalig licht had je. En toch nog even een vogeltje plaatsen hé!

    Erg mooie en unieke natuur dit!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Elly,

    Wat een adembenemende schoonheid.
    Jij was hier in ieder geval op de perfecte tijd.
    Geen massa toerisme maar veel belangrijker nog.....wat een prachtig licht.
    Ik zit met open mond (en slabbetje)te genieten van deze meesterwerkjes.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  30. prachtige serie zeg..Ga zelf naar schotland,maar wellicht ook eens naar Ierland als ik dit zo zie!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Je weet de mooie plekjes wel te vinden. En dan heb je het ook nog geweldig vastgelegd. Verdienen een grote plek aan de muur.

    BeantwoordenVerwijderen