zaterdag 21 maart 2015

Zijn ze al blauw??


Vorige week met Loes, Yvonne en Gonnie naar het ven op zoek naar de heikikkers.
Na een eind rijden installeerden we ons en begon het wachten en hopen.
Normaal is de heikikker bruin, maar in de paartijd kleuren de mannetjes blauw. Dit is echter maar enkele dagen per jaar, dus we moesten een beetje geluk hebben.
Dat hadden we, want na een paar uur wachten kwamen ze tevoorschijn.
Heel schuw, maar mooi blauw. Het fotograferen kon beginnen.
Een hele kunst om ze scherp te krijgen tussen en achter het riet en het stro.
De meeste foto's verdwenen dan ook in de prullenbak, maar gelukkig heeft een aantal de selectie overleefd.

 
Twee blauwe mannen. 

Man en vrouw en heel veel mooie ogen.

Tussen het kikkerdril. Daar is het uiteindelijk allemaal om te doen.

Stukje zwemmen
 


 
 





 
Tot slot een kikkerkopje tussen het riet.
 
Het was een heerlijke dag.
Jammer dat dit maar één keer per jaar kan. Ik zou het graag nog eens, en dan weer anders, proberen.
 
 



21 opmerkingen:

  1. Hoi Elly.....

    wij hebben ze ook gevonden, nou laat ik zeggen ik heb er eentje
    gefotografeerd...we gaan morgen nog eens terug!! bij ons is het allemaal wat later!!

    Maar mooie foto hoor, prachtige scherpte..
    mijn favoriet is de allereerst en de allerlaatste!!
    super gedaan hoor...

    Lg. nIeske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nieske, het lukt jou vast wel om mooie foto's te maken. Morgen wordt het mooi weer, dus veel succes.

      Verwijderen
  2. Hallo Elly, Ik heb van de andere dames de blogs al gezien (incl. de vrolijke sfeer plaat, die jij gemaakt hebt :-) En deze serie is ook al zo mooi. Wat zijn de kikkers mooi blauw, hier komen ze heel mooi uit, Allemaal hele mooie foto's waar ik van genoten heb De foto's 1, 2, 3 en 9 zijn voor mijn de toppertjes.
    groetjes en fijne zondag.
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beeldschone foto's, Elly.
    En dat mag ook wel; bij Gonnie en Loes heb ik al gezien wat een onderneming het was, en gelezen hoeveel geduld jullie moesten hebben. Je eerste twee foto's vind ik wel heel super; prachtig met die dubbele spiegelingen - wat een ogen!
    En de laatste kijkt je heel mooi aan - bijna intiem, zo dichtbij.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je er mooie beelden van weten te maken. Knap stukje werk, zonder moeilijk te doen, zoals wij...Geduld hebben we zeker gehad, de beloning is er ook naar. Volgend jaar gezellig weer..het blijft een hele belevenis om de kikkers te horen en zo mooi blauw te zien.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het is een hele kunst om de kikkertjes mooi te portretteren. Je beheerst die kunst want het is een hele mooie serie geworden. Foto's 1, 2, 8 en 9 vind ik het mooist.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Elly,
    Zeer grappige foto's!!
    Geweldig die grote ogen zo boven dat water uit. Mooi ook die weerspiegeling bij sommige foto's.
    Je laatste opname vind ik ook erg mooi zo tussen die twee rietstengels.
    Ik zag bij Gonnie hoe jullie helemaal in het water stonden..., prachtig!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Elly
    Al heb je veel foto's in de prullenbak gedaan er zijn nog heel mooie over.
    Hier heb ik de heikikker nog niet gezien, dus ik wacht maar af.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook jouw serie is prachtig. Je hebt toch genoeg mooie foto's over voor deze blog.
    De laatste foto vind ik erg leuk, hij kijkt je echt aan.
    Ik hoop volgend jaar het geluk te hebben op de juiste dag vrij te zijn en op de juiste plek te zijn.
    Want blauwe heikikkers fotograferen, dat valt zeker nog niet niet mee....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's van de blauwe heidekikker, erg mooi om te zien.
    .Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Elly
    Prachtige foto's van de blauwe heidekikker.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Haha Elly, door ons uitstapje ben je dan toch eindelijk weer aan het bloggen gegaan!
    En terecht, deze mooie foto's moeten getoond worden.
    Wat een prachtige blauwe kleuren, en ik moet zeggen dat jouw hogere standpunt het toch ook heel goed doet, de spiegeling van de kikker s komt zo nog veel beter uit.
    Ik vind het een topserie, de een nog mooier dan de ander, en wat was het een gezellige dag!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Elly,

    Ik dacht al dat jij een iets ander standpunt had dan de andere dames. Je zou er eigenlijk een mix van moeten maken, zodat je de mooiste van beide werelden hebt. Het fraaie van jouw serie is, is dat je mooiere spiegelingen hebt. Het kan aan mij liggen, maar de kleur blauw van de kikkers lijken bij jou ook iets blauwer. Heb je in de nabewerking extra kleur toegevoegd of kwam het zo uit de camera? In ieder geval een prachtige serie en leuk dat je weer eens een blog maakt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,
      Ik had mijn witbalans dit keer op automatisch laten staan en dat geeft bij mijn camera altijd iets blauwere foto's. Bij de bewerking vond ik dat eigenlijk wel mooi. Het water is ook blauwer. Meestal geef ik de foto's een wat warmere tint, maar bij deze serie vond ik dit ook wel passen. Bij de eerste foto heb ik in de achtergrond wat ruis verwijderd, maar omdat ik bij de kikkers geen detail wilde verliezen had ik die geselecteerd en apart bewerkt. Een beetje contrast gegeven en het blauw werd blauwer en het geel werd geler. Deze twee kikkers zijn dus iets blauwer dan in werkelijkheid, maar ja.....ik vond het mooi zo. Alle andere kikkers zijn niet apart bewerkt.
      Groet, Elly

      Verwijderen
  13. Tjonge, wat vreselijk prachtig. Ik kijk er met veel genoegen naar en ik hoop ook een keer in de gelegenheid te zijn voor zulke mooie plaatjes.

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Elly,

    ik heb hier en daar al wat voorbij zien komen bij en zag al dat jullie sowieso een geweldige leuke dag hadden met z'n allen :-)
    Dan ook nog met deze mooie foto's thuiskomen is natuurlijk helemaal geweldig. Ik heb ze zelf nog nooit gezien en daarom geniet ik van jullie foto's.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Elly,

    Het valt gelijk op dat jouw foto's een lagere kleurtemperatuur hebben dan van de andere dames, een goede keuze wat mij betreft v.w.b. de witbalans. Het blauw springt er hier lekker uit zonder overdreven te zijn. Je moet het natuurlijk durven, maar met een iets lager standpunt waren de foto's nog beter geweest, maar ik vind ze nu al heel fraai.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Elly, Ik ben even mijn blogachterstand aan het inhalen en zie dat ik nog niet bij jou heb gereageerd. Sorry, gauw even rechtzetten. Het was leuk dat jij er ook bij was. Gelukkig hadden we goed weer en waren er veel blauwe kikkers. Mooie beelden, maar natuurlijk ook heel herkenbaar ;-) Nr 1 en 2 springen (hoe toepasselijk) eruit.
    Groetjes en tot ziens, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Blauwe kikkers, nog nooit gezien.
    Ze zijn zoooo mmmmooooooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kennelijk heb ik deze prachtige serie gemist, Elly. Maar beter laat dan nooit ..... Wat zijn je kikkers mooi blauw. Foto 1 en 2 springen er ook voor mij uit. Geweldig. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen